2016. május 5., csütörtök

Come on Punk group



Mint egy kispolgár, pont úgy élsz

1. Mindannyian a Beatrice köpönyegéből bújtunk ki. A második generációba tartoztunk 86-87-ben. Én a Kopasz Kutya nemzedékből jöttem, már felnőttnek számítottam, a többiek még iskolába jártak. Nem voltam punk a banda vezetőjeként sem, egyszerűen azért mert soha nem akartam tartozni sehová, nincs szükségem erre. Gondolkodásom azonban ma is rokon velük.

2. Kizárólag illegálisan játszottunk. Amikor felmerült nyilvános helyen való fellépésünk nemet mondtam és feloszlattam a bandát, mert ez beilleszkedés lett volna a rendszerbe. Ma sem vagyok beilleszkedett sehová. Még csak telefonom sincs.

3. Ami összefogott bennünket az a fennálló rendszer elleni lázadás volt. Ekkor már erős volt a skinhead, de még keveredett a punkkal. Voltak közöttünk olyanok, akik a 86-os debreceni horogkeresztes felvonulás tagjai voltak, eljárás is indult ellenük. Az egész az elnyomásból fakadt, a horogkereszt egyszerűen a lázadás jelképe volt ott és akkor. A dolog aztán kezdett ideológiává fajulni, ami rövidesen felszakadt és mára a fejünkre ömlött. Ekkor már hódított a metál, ami számomra teljesen érdektelen volt. A metálosok között többen meggyőződéses sátánisták voltak.

4. Kalózkazettákon hallgattuk a Beatricét és a CPg-t. Meg sok egyebet például a Bizottságot és Nagy Feró Hamletjét - én inkább Pink Floydot. Előzenekarként billentyűs dolgokat adtam elő a korai Pink Floyd stílusában (Ummagumma). A The Wall filmbe kifejezetten beüt a punk világlátás is, de én legalábbis zeneileg inkább a kevésbé népszerű dolgaikat kedveltem.

5. A punk hazai jelképe, az idol Nagy Feró mellett a CPg volt. Ők egy korszak tüneti jelenségei voltak, akárcsak mi mindannyian. A CPg két emblematikus száma az Erdős Péter és az Áll egy ifjú. Ezek rendszerspecifikus dalok ugyan, ám aktualizálva ma is igen ütősek lennének, és ami a fő, hogy ugyanúgy be lennének tiltva, mint akkor. További kiemelkedő dalaik a Mindennek Te vagy az oka, Tetű (Mindenki tetű az MNK-ban), és a Disznódal (Mindent megeszünk) örökérvényű alkotások. Gyenge dolgaik nem is igen voltak, ahhoz túl kevés ideig működhettek. A régi koncert és demo felvételek mellett 15 évvel később profi módon rögzített régi és új nótáik az írás végi linkekről elérhetőek. Történetükből a legendás csirkebulit tekintjük át.


Te mosod fel a halottak vérét

6. A CPg 1983. március 5-én Angyalföldön a Kozák téri Ifjúsági Házban adott koncertet. A csirkebuli előzménye a banda kreativitásában rejlett. A koncertek attraktivitását ötleteik összedobásával kívánták emelni. Az egyik ilyen elképzelés az volt, hogy a színpadot tyúkólként rendezik be. Mivel az albérlet szomszédságában ahol éppen laktak tyúkokat tartottak, úgy gondolták az egyiket kölcsön veszik.

7. A koncerten a csirkét a mikrofonállványhoz kötötték, ám a közönség követelőzött, "csirkét akarunk", kiáltozták. Ők eleinte próbálták védeni az állatot, de az őrjöngés odáig fajult, hogy kénytelenek voltak engedni, de előbb elvágták a torkát, hogy legalább ne élve kerüljön a kezük közé. A tömeg pillanatok alatt széttépte. Mindez az Erdős Péter című szám alatt történt, amelyben a rendszer elleni gyűlölet kiöntése, kvázi a gonosz megidézése történik. A tömegpszichológiai esemény egy életre szóló emlékké vált, misztikus élményként rögzült a jelenlévőkben. Az eseményekről így számolnak be a tagok:

8. Benkő Zoltán (Güzü) - gitár: "Spirituális dolognak gondolom, áldozatként működött, lejött tőle egy hangulat a tömegre. A fele ember, aki ott volt őrjöngésbe csapott át, de soha nem látott fokig, a másik felét pedig lenyomta. Engem lenyomott, úgyhogy utána két napot aludtam. Iszonyú vérszag lett, úgy lett a csirke kidobva [a színpadról], hogy nem lett kivéreztetve, az emberek a vérben tapicskoltak, majd szétkenték a lábukkal a vért, álltak a falnál és feltették a lábukat, úgyhogy derék magasságban véres lett a fal. Aztán úgy beindultak az emberek, hogy verekedések támadtak, leütöttek egy Kecsó nevezetű gyereket, aki nagyon vérzett, centis vérfolt, embervérfolt lett a sarokban, iszamos vastag, nem tudom mennyi vért folyatott ott ki, de literhez közel állt. Az őrület kitört, én még ilyet nem láttam. A WC-ben az össze kagyló tele volt vérrel. Akik nem bírták azok kimenekültek a koncertteremből. Ez egy lebontásra ítélt ház volt nagy gerendákkal alátámasztva. Kiverték az összes gerendát, úgyhogy majdnem összedőlt a ház. Amikor vége lett a koncertnek volt aki még félóra múlva is folyamatosan sikítozott és az üvegeket tördelte az ablakokon meg a falakon."

9. Nagy Zoltán (Kutyás) - dob: "A koncert után két-három napig nem is beszéltünk semmit, nagyon furcsa volt. Olyan extázist én még nem láttam, mikor az emberek így kikelnek magukból. Ott állt egy lány a radiátornál és kapaszkodott az ablakba és láttam, hogy marékszámra tépi a haját."

10. Haska Béla - ének: "Bennem van ma is 20-25 éve. Azóta van tömegiszonyom. Utálok fölszállni tömegközlekedési járműre. Rosszul érzem magam, hányingerem van, ez a koncertnek köszönhető. A Güzüvel meg a Kutyival három vagy négy napig eljártunk, Sashalmon laktunk, Mátyásföldre egy ligetesbe és ott pihentük ki. Nem tudom. Azóta ha koncertem van szeretem a tömeget, szeretek ott lenni, de kicsit elhúzódva."

11. Benkő Zoltán (Güzü): "A többiek meg őrjöngtek, mindenki egy kis darabot akart megszerezni, még hetek múlva is amikor a haveromhoz fölmentünk, elővett a szekrényből egy fiolát, hogy itt a csőre, és ott őrizték. Hihetetlen volt. A néninek azután adtunk egy bőrcsizmát. Nem mondtuk meg, hogy a csirkéért, hanem a károkért, ami érte."

12. Az együttesnek ez volt az utolsó fellépése. Rövidesen letartóztatták őket. Politikai foglyok voltak a 80-as évek közepén.








Eladod magad hogy könnyen élhess

13. Nem vagyok punk, inkább anarchista. Nem teoretikusan, inkább zsigerből, antiszociálisan. Ez lenne a punk? A sehova se tartozás? 30 éve nem néztem ki punknak, ma inkább. Akkor hosszú hajam volt, 24 éve kopaszra vágatom, mint az ultrák. A skinhead lázadása rend és fegyelem. A hatalomért küzdenek. A punk lázadása anarchia. A hatalom mint olyan ellen küzdenek. Soha nem lesz belőlük államtitkár. Nincs öltönyöm se bankszámlám. Mi az a punk? Nem tudom. Talán József Attila. A CPg biztosan.



Megjegyzés

A skinhead kifejezést fentebb a hazai korabeli értelmében használtam és értelmeztem. Eredeti jelentése egészen mást takar. Ha érdekel, hogy mit, akkor nézd meg ezt a filmet.



Link

Pol Pot megye punkjai - film a CPg-ről

CPg - 1980-1984 (Full Album)

CPg - Demo 1983 (Full)

CPg - Koncert 1983

CPg - Embör vigyázz! (Full Album), 2003.

A CPg dalszövegei

Haraszti Miklós: A szegedi punkháború

Para-Kovács Imre: interjú a CPg-vel

Punk és skinhead

East Punk Memories - film