2016. november 23., szerda
Eszkatológia
Dogmatika VIII.
A dogma hivatalosan és tévedhetetlenül definiált kinyilatkoztatott igazság. A teológiai igazság olyan tévedhetetlen tétel, amely a kinyilatkoztatásból logikai úton lett kikövetkeztetve.
A dőlt betűvel vastagon szedett és aláhúzott definíciók a katolikus egyház dogmáit tartalmazzák. A dőlt betűvel vastagon szedett, de alá nem húzott definíciók pedig a teológiai igazságokat.
1. A külön ítélet
A halállal véget ér az érdemszerzés és a megtérés lehetősége. A földi életben tett állásfoglalásunkon múlik örök sorsunk, amely véglegesen eldől a halál pillanatában.
A halál a bűn büntetése, de minden betegség és testi baj is.
Minden embernek meg kell halnia, ugyanakkor vitatott, hogy a halál egyetemessége alól van-e kivétel vagy sem? A halál a test és a lélek szétválása. A kinyilatkoztatás alapján két ember jöhet szóba mint kivétel: Hénoch és Illés. Egyesek szerint kivételek voltak, mások például Aquinói Szent Tamás szerint valószínűbb, hogy nincs kivétel. A halál a bűn büntetése, ám Krisztus és Mária bűntelen. Krisztus megváltó tevékenységében önként vállalta a halált. Mária estében a kérdés kidolgozatlan. Haláláról beszélnek noha bűntelen volt. Itt a halál tágabb fogalmáról, egy azzal egyenértékű átváltozásról lehet szó, hasonlóan ahhoz mint ami a bűnbeesés nélkül lett volna.
Isten minden ember lelkét a halál után azonnal megítéli és eldönti örök sorsát. Ezt nevezzük külön ítéletnek, ahol eldől, hogy üdvözül-e az illető vagy elkárhozik. Ha üdvözül, de vannak még bűnadósságai, akkor ennek megfelelő időre a tisztítótűz állapotába (purgatórium) kerül, amivel lerója adósságát. Ezt nevezzük ideig tartó büntetésnek.
A külön ítéletet azonnal követi a végrehajtás.
Aki a halál pillanatában teljesen bűntelen volt, és ideig tartó büntetés sem terheli, az azonnal üdvözül.
Az üdvözültek közvetlenül szemlélik Istent. Ez az örök boldogság lényege.
Isten közvetlen szemléléséhez a léleknek természetfeletti felkészültségre van szüksége, mert az üdvözülés nem természetes, hanem természetfeletti állapot.
Az üdvözülés járulékos örömei:
- Jézus és a többi üdvözült társasága
- Istenről és a világmindenségről való teljes tudás
- a test visszanyerése a feltámadáskor
Az üdvösség örökké tart.
Az üdvösségben a boldogságnak fokozatai vannak. Isten szemlélésében és a járulékos örömökben nem egyformán részesülünk, hanem mindenki tettei és érdemei szerint. Egyenlőek vagyunk, de nem vagyunk egyformák.
Azok a megigazult lelkek, akiket halálukkor bocsánatos bűnök vagy ideig tartó büntetések terheltek a tisztulás állapotába kerülnek. Megigazult lélek, amely birtokában van a megszentelő kegyelemnek. A vezeklés lelki szenvedésből áll. A tisztulás állapota legkésőbb a végítéletkor megszűnik. A végítélet a Világegyetem mai formájának a megszűnése, majd újjászületése Isten eredeti tervei szerint, ahol az anyag is magasabb létformába kerül.
Akit a halál súlyos bűnhöz ragaszkodva talál elkárhozik. A kárhozat lényege az Istentől való megfosztás lelki kínja, amihez a világegyetem megújulása után fizikai fájdalom is társul. A kárhozat kínjainak mértéke függ a bűnök mértékétől.
A kárhozat örökké (vég nélkül) tart.
2. Végítélet
A világ végén a halottak feltámadnak saját testükben. A feltámadás mellett filozófiailag nem lehet érvelni, emberi tudás szerint ez lehetetlen, ugyanakkor a keresztény hit egyik fundamentuma. A tétel tehát szoros értelemben vett hittitok. A saját testükben kitétel azt jelenti, hogy felismerhetőek leszünk evilági alakunkban. Aquinói Szent Tamás igen logikusan azzal érvel, hogy a test az embernek lényeges része, és mivel a lélek halhatatlan, a világ újjászületésekor a testnek is újjá kell születnie. Éppen az anyag megdicsőülése miatt történik a test és a lélek egyesítése a világ végén. A kárhozottak is visszakapják testüket.
A Világegyetem mai alakjában nem fog örökké fennállni, hanem meg fog szűnni.
A Világegyetem pusztulását azonnal követi újjászületése. Ezeket a kijelentéseket nem is annyira a természettudományos elképzelésekkel érdemes összevetni, inkább C. G. Jung archetípusok tanával.
A halottak feltámadása után Jézus Krisztus eljön megítélni az egész emberiséget. Az ítélet még egyszer, immár testben lesz kimondva.
Megítéltetnek a felnőttek, akik halálukkor már elérték hetedik életévüket, és képesek voltak értelmük használatára. Nem csupán elismétlik mindenki előtt kinek-kinek az ítéletét, hanem részleteibe menően feltárul Isten világterve. A közlés lelki úton történik, mindenki számára azonnal.